Klinken

Massieve klinknagels behoren tot de oudste en betrouwbaarste bevestigingen en werden vroeger veel gebruikt waar betrouwbaarheid en veiligheid belangrijk zijn. In vooroorlogse auto's komen we regelmatig klinknagels tegen. Het plaatsen van klinknagels vereist toegang tot beide zijden van de te bevestigen delen en gebeurt met een pneumatische hamer, een samendruktang of gewoon met een bolkophamer.

Klinknagels kunnen met de hand geplaatst woden m.b.v. een bolkophamer. De ronde kop wordt gesteund in de ronde uitsparing van de snapper. De hamer wordt gebruikt op de uitstekende steel aan de achterzijde van de klinknagel. De uitsteeklengte van de steel is 1,5x de diameter van de steel.

Bij het aanklinken geeft u eerst een paar rechte klappen, zodat de steel van de klinknagel strak uitzet in het gat. Daarna klopt u de randen om, tot het vlak komt tegen het te bevestigen materiaal. Wilt u een bolle kop aan de achterzijde, klink dan de achterzijde aan met een 2e snapper.

Met een pneumatische klinkhamer werken we van de andere zijde. Het gereedschap in de pneumatische hamer heeft een ronde uitsparing, de snapper. Deze drukt u strak op de kop van de klinknagel. Een zware tas (metalen tegenhouder) drukt u strak tegen de achterzijde (de steel) van de klinknagel. Bij het aanklinken klinkt de terugslag van de tas de klinknagel aan.

Tips:
- Zorg altijd dat de te klinken platen strak aangeklemd zijn.
- Scherpe randen of bramen verwijderen van geboorde gaten. Geponste gaten zijn braamloos.
- Goede pasvorm -->Gat niet groter maken dan klinknagel.
- Pneumatische hamer nooit onbelast gebruiken. Dit beschadigt hamer, veer én veroorzaakt rondvliegende delen.